For the love of.............Anita Roddick

Dinosaurussen in krijtstreep noemde Anita Roddick de mannen uit de creme de la creme van het Britse financiële imperium toen ze in 1987 haar overwinningsspeech mocht geven. The Body Shop werd uitgeroepen tot zaak van het jaar en in haar speech nam ze het op voor de kleine ondernemer tegen de grote corporaties; omdat ze 'nog nooit een zakenman had ontmoet die haar hart sneller liet kloppen' aldus de oprichter van deze nog altijd bestaande keten van winkels. Een activist in hart en nieren, want dat ze het altijd anders deed, was wel het grote understatement van die tijd. Een van haar gevierde quotes is dan ook ´Whatever you do, be different. If you are different, you will stand out´.

 

Ze werd geboren in een groot Italiaans immigrantengezin met een cafe aan de zuidkust van Engeland en spendeerde elke avond, elk weekend en elke vakantie aan het werken in het cafe van haar ouders. Hier leerde ze dat ondernemerschap geen financiële wetenschap was, maar dat ondernemerschap draait om de handel, simpelweg het kopen en verkopen van producten. Ze verloor haar vader toen ze tien was en dus werd er nog harder gewerkt in het cafe om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.  Van haar moeder leerde ze hoe belangrijk het was om een persoonlijkheid te hebben. Haar moeder zei ´als je een onuitgesproken persoonlijkheid hebt, heb je een onuitgesproken product. Wees bijzonder, wees alles behalve middelmatig´.

 

Ze vertrok voor een lerarenopleiding, gaf een paar jaar les en na wat rondzwerven wist ze zichzelf de Verenigde Naties in Geneve binnen te kletsen. Niet ´gewoon´ via een open sollicitatie, maar door een bezoek aan de VN, waarin ze vroeg om met iemand van personeelszaken te praten. Echt gekwalificeerd was ze niet, maar ze had een  grenzeloos vertrouwen in haar vermogen om zichzelf te verkopen en dus kletste ze zich letterlijk in deze baan. Na twee jaar de wereld te hebben rondgereisd ontmoette ze thuis in Littlehampton Gordon Roddick, waar ze binnen vier dagen bij introk en zwanger werd. Samen begonnen ze een ondernemersavontuur. Ze kochten een oud victoriaans huis, verbouwde dat tot hotel, breidde uit met een restaurant. Maar toen het restaurant niet liep en ze op de brink van een faillissement stonden, besloten ze een frituurpan en een houtskoolgrill aan te schaffen om een hamburgertent Amerikaanse stijl op te zetten naast het hotel dat wel goed liep. Binnen korte tijd was de tent een daverend succes.

 

Na drie jaar alleen maar werk waren ze doodmoe en stopte ze met het hotel en het restaurant. Gordon ging te paard van Buenos Aires naar New York (een langgekoesterde droom) en in de tussentijd zou zij de kost verdienen met een of andere winkel. Ze had al een idee: iets met huidverzorging. Ze wilde een winkel openen in natuurlijke schoonheidsmiddelen in verschillende hoeveelheden en in hervulbare verpakkingen.

 

De eerste winkel van the Body Shop opende in 1976 in Brighton en in die tijd draaide alles om geld, of eigenlijk vooral het gebrek daaraan. De donkergroene kleur op de muren hadden niets met natuurlijke schoonheidsmiddelen te maken, maar was een goede kleur om de vochtplekken op de muren te maskeren. Anita runde de winkel net als haar moeder hun huishouden runde tijdens de tweede wereldoorlog. Ze hervulde, hergebruikte en recyclede alles. Het werd de blauwdruk van alles wat hun bedrijf anders maakte. Business as unusual.

 

Vanaf het begin wilden ze verhalen verkopen en eerlijk zijn over de producten die ze verkochten en eerlijk zijn  over de werking ervan; anders dan de rest van de schoonheidsindustrie. Met gezond verstand en goede normen en waarden gingen ze het avontuur aan voor de zeventien jaar die zouden volgen. 'Als een bedrijf groeit, is het alsof je je kind ziet groeien. Alles wat het doet, is belangrijk. Als het struikelt, zijn eerste woord zegt, het is allemaal even opwindend'.  Maar ook 'Je moet altijd hongerig zijn: hongerig naar ideeën, naar actie en naar het gevoel dat je visie kunt omzetten in realiteit.'

 

Met hun bedrijf startte ze een revolutie naar werken met gemeenschapszin en een revolutie naar verantwoordelijkheid. Daarover zei Anita: 'Het verouderde idee dat het bedrijfsleven een jungle is waarin alleen de giftigste overleeft, maakt hopelijk binnen kort plaats voor een idee dat het bedrijfsleven deel uitmaakt van de gemeenschap waar alleen degenen die verantwoordelijkheid nemen een leiderschapsrol vervullen. Als je waarden met gejuich worden ontvangen als je hart op de juiste plaats zit, je gevoelens worden erkent en je geest vrij mag zijn, dan is er ruimte voor ons allemaal'.

 

Ook geloofde Anita er in dat leiderschap fundamenteel ging om communicatie en dialoog, maar ook over dromen, visie en het vermogen een gedeeld gevoel van doelmatigheid wakker te maken; het vermogen anderen te laten zien hoe zij hun eigen aspiraties en verlangens konden realiseren binnen die visie.  En over de producten zei ze 'Mensen willen niet alleen maar een product. Ze willen zich prettig voelen bij het bedrijf dat het product verkoopt.

 

Ze wisten daarmee van de Body Shop een enorm succes te maken, maar groei betekende ook meer structuur. Er werd een Algemeen Directeur aangetrokken en de organisatie kreeg steeds meer de vormen van een grote organisatie. Daarover zei Anita: 'Ik ga weg bij de Body Shop zodra het bedrijf zich gedraagt en opstelt als een grote corporatie of zodra het minder radicaal wordt. Als we niet ergens voor staan, vallen we voor het minste en geringste, en dat minste is middelmatigheid. Dan is deze vogel gevlogen'.

 

Beide hadden gehoopt dat hun kinderen in de zaak zouden willen komen en tegelijkertijd wilde ze hen niet opzadelen met een zaak die zij niet hadden opgericht. En dus bleven Anita en Gordon aan het roer met één grote verantwoordelijkheid: het bedrijf gepassioneerd en in contact met zijn erfgoed houden. Het was de bedoeling om iemand van dezelfde leest aan te trekken als opvolger voor Anita.

In 2006 verkocht Anita the Body Shop aan L'Oreal, die het in 2017 doorverkocht aan Natura (bekend van Aesop).

 

Anita Roddick had Hepatitis C en overleed plotseling op 10 september 2007 aan de gevolgen van een zware hersenbloeding. Een vrouw, een held en een activist om nooit te vergeten. 

 

Bron: Business as Unusual - Anita Roddick (ISBN 90-5501-888-0)

Write a comment

Comments: 0

Colors en Co

Rolinca Stadt

KvK 34333495

www.colorsenco.nl

rolinca@colorsenco.nl

 

 

 

Courtesy:

Alle content (inclusief afbeeldingen) op deze website is uitsluitend gemaakt voor Colors en Co. We delen graag, maar verzoeken je de inhoud niet een-op-een te kopiëren of te delen zonder de bron te vermelden of een link naar www.colorsenco.nl te plaatsen.   © Copyright 2019