For the love of..........Lidewij Edelkoort

In de biografie van Conrad Hilton zei zijn moeder: 'If you want to launch big ships, you have to go where the water is deep'. Het is een zin die toen en nog steeds een diepe indruk op mij (heeft) (ge)maakt, en als ik interviews lees van Lidewij Edelkoort is dat het eerst wat in mij opkomt als ze vertelt dat ze in 1975 naar Parijs is vertrokken om daar te gaan doen waar ze goed in was, en is. Want in Nederland was niets. Het voorspellen van trends was nauwelijks een beroep in die tijd. Werkende als mode coordinator bij de Bijenkorf wist ze zo goed te voorspellen wat de vrouw het volgende modeseizoen zou gaan dragen. Ze wilde daarom aan de slag bij een prognose bureau, maar werd afgewezen omdat ze te duur zou zijn en kreeg het advies om als freelancer aan de slag te gaan (in 1975 he!). Daarover zegt ze in een interview in de Volkskrant 'dat die afwijzing een deel van haar leven heeft bepaald'. 'Ik heb de kans gekregen om mijn eigen werkwijze te ontwikkelen'.

 

Als haar in een later interview in de Harpers Bazaar wordt gevraagd 'hoe ze dat toch doet die bevindingen vinden' antwoord ze: 'Je moet beginnen met luisteren naar je intuïtie. Als je merkt dat het klopt, moet je die intuïtie bij wijze van spreken een schouderklopje geven, en vervolgens ga je meer luisteren. Het is als gym, intuïtie gym. Ik ben inmiddels heel getraind, zoals een atleet. Het is iets wat je kunt stretchen. Iedereen heeft het en iedereen kan het.

 

In het meest recente interview in de Elle zegt ze over de toekomst: 'Ik wed op de mens'. 'Het is een bijzonder bizarre tijd, maar ook een bijzondere tijd, er is veel werk te doen. En ik heb hoop, ik ben een optimist. Ik denk dat er dingen gaan komen, gaan veranderen. Wat doorslaggevend wordt is ons vertrek uit de stad, want steden raken vervuild en worden te duur.  Het is een mythe dat het interessant is in de stad. Omdat ze nu zo duur zijn, ben je altijd aan het werk om de stad te kunnen betalen en heb je helemaal geen tijd meer om gebruik te maken van wat de stad te bieden heeft.  De natuur wordt belangrijker voor ons, om dezelfde reden waarom we zo gek zijn op huisdieren: we vinden er soelaas in'. 

 

Ook heeft ze het in het interview over een consumptiestop organiseren. 'Ik ben niet tegen consumeren maar we hebben nu wel een rare verhouding met prijzen, duurzaamheid en wat iets daadwerkelijk waard is. We gaan ons voorbereiden op  een wereld waarin er minder werk zal zijn door de robotisering en kunstmatige intelligentie. Belangrijk zal zijn dat we zelfondernemerschap in de vingers krijgen en zelf dingen leren maken. Ze heeft het over 'het idee van de amateur'. Wat zoveel betekent als: niet professioneel. Dat woord amateur zal belangrijk worden. De zelfbeschikking van de mens. Alles wat te maken heeft met hobbies zal ongelofelijke invloed krijgen. Leren dingen te maken, leren dingen te doen.

 

Ze zit inmiddels meer dan 40 jaar in het vak dat ze voor een groot deel zelf heeft vormgegeven. Over ouder worden zei ze jaren geleden dat ze dat opnieuw uit wilde vinden. Inmiddels weet ze dat ze dat helemaal niet erg vind. 'Het is ZO niet aanwezig in mijn geest. Lichamelijk is het soms onhandig.  Maar geestelijk! Ik ben nieuwsgieriger dan ooit. Bij elk interview dat ik van haar lees denk ik: 'wat een fantastische vrouw'.  En dat zou je zo maar eens met mij eens kunnen zijn.

 

Meer weten over Lidewij Edelkoort? Lees het volledige interview in de Elle  of bezoek haar website edelkoort.com  Foto credit:  Ruud van der Peijl

Write a comment

Comments: 0

Colors en Co

Rolinca Stadt

KvK 34333495

www.colorsenco.nl

rolinca@colorsenco.nl

 

 

 

Courtesy:

Alle content (inclusief afbeeldingen) op deze website is uitsluitend gemaakt voor Colors en Co. We delen graag, maar verzoeken je de inhoud niet een-op-een te kopiëren of te delen zonder de bron te vermelden of een link naar www.colorsenco.nl te plaatsen.   © Copyright 2019