Wat ik nog wilde zeggen.....

Afgelopen weekend bezocht ik een tuincentrum waar zo ongeveer iedereen een kerstboom aan het uitzoeken was. In mijn beleving toch echt een jaarlijks terugkerend iets dat leuk is om samen te doen. Maar er was werkelijk niemand, maar dan ook echt niemand met een lach of met blijdschap op zijn gezicht. Spanning zag ik! Competitief de grootste, dikste en mooiste boom uitkiezen. En boze blikken.......................

 

Dat komt vast omdat we leven in een gemarketeerde samenleving. Reclamemakers spelen namelijk feilloos in op het collectieve menselijke gevoel niet gezien of gehoord te worden, iets te missen, of je een gevoel te geven 'er niet bij te horen' als je niet het nieuwste van het nieuwste bezit. Het boek wat ik van het weekend las was daarbij een echte eye opener! In 'de kracht van betekenis' van Emily Esfahani Smith schrijft ze: 'de werk- en consumptiemaatschappij die ons vertegenwoordigt en typeert vervreemdt mensen van wat er echt toe doet'. Ze vervolgt: 'geluk zonder zin is kenmerkend voor een relatief oppervlakkig bestaan waarin mensen vooral met zichzelf bezig zijn of zelfs egoïstisch leven. Waarin alles goed gaat, behoeften en verlangens gemakkelijk kunnen worden vervuld en moeilijke of veeleisende hindernissen worden vermeden. Een zinvol leven daarentegen komt vooral voor bij mensen die geven, zoeken naar verbinding of bijdragen aan iets dat henzelf overstijgt'. Even verderop schrijft Emily: 'we hebben allemaal begrip nodig, erkenning en bevestiging van onze vrienden, familieleden en levenspartners. Ieder van ons wil genegenheid geven en ontvangen binnen onze eigen kring.' Vrij vertaald zijn we dus allemaal massaal op zoek naar betekenis in ons leven. De betekenis economie die in opkomst is zou daar zo maar een antwoord op kunnen zijn. Hierin wordt waarde ontleent aan het stellen van doelen die groter zijn dan die van het eigenbelang met het fijne resultaat dat groei en gemeenschap bevorderd wordt.

 

We kunnen dus de komende weken onze schaarse zondag spenderen om al die cadeaus te shoppen voor onder de de grootste, dikste en mooiste kerstboom of we kunnen langs gaan bij iemand die ons dierbaar is, met een klein symbolisch cadeautje................

 

Bronvermelding: De kracht van betekenis van Emily Esfahani Smith (ISBN 978-90-259-0446-3) >> Aanrader!

Write a comment

Comments: 0

Colors en Co

Rolinca Stadt

KvK 34333495

www.colorsenco.nl

rolinca@colorsenco.nl

 

 

 

Courtesy:

Alle content (inclusief afbeeldingen) op deze website is uitsluitend gemaakt voor Colors en Co. We delen graag, maar verzoeken je de inhoud niet een-op-een te kopiëren of te delen zonder de bron te vermelden of een link naar www.colorsenco.nl te plaatsen.   © Copyright 2019